Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Peter en de Wolf in Hollywood
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Peter en de Wolf in Hollywood

0028947955580

Componist Diverse Componisten
Titel Peter en de Wolf in Hollywood
Artiest Paul Haenen / Nationaal Jeugdorkest van Duitsland
Dirigent Shelley, Alexander
Artikel nr. 479555800289
EAN Code 0028947955580
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2015-11-13
# Titel & Artiest Tijd
1 Peter Arriveert En Vestigt Zich In Los Angeles — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 004:26
2 Peters Verjaardag — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 005:44
3 De Jacht Op De Wolf Begint — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 003:02
4 Peter Bouwt Een Robot — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 003:09
5 De Jacht Duurt Voort — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 002:50
6 Terug Bij Grootvader Thuis — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 005:28
7 Peter Wordt Begroet Door Het Vogeltje — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 003:03
8 De Waggelende Eend — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:53
9 Peter Ziet De Kat — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:43
10 Grootvader Waarschuwt Peter — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 002:18
11 De Wolf Verschijnt Opnieuw — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:38
12 De Eend Wordt Gevangen — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:37
13 De Wolf Zit Het Vogeltje En De Kat Achterna — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:27
14 Peter Wil De Wolf Gaan Vangen — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:38
15 Het Vogeltje Leidt De Wolf Af — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:31
16 Peter Vangt De Wolf — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:46
17 De Paparazzi Komen — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 001:26
18 De Optocht Naar De Dierentuin — Paul Haenen / Bundesjugendorchester 005:34

Peter en de Wolf in Hollywood is een soort Prokofjev plus. Aan het bekende verhaal gaat een modern sprookje vooraf over een wees die bij zijn hippe grootvader in Amerika terechtkomt; een swingend opstapje voor de internetgeneratie. Voor de Nederlandse versie trad Paul Haenen als verteller in de voetsporen van de rocklegende Alice Cooper die de oorspronkelijke Engelse versie voor zijn rekening nam. Het resultaat is een aanstekelijk ‘Sesamstraat meets Peter’ dat kinderen vanuit hun eigen wereld meesleept naar de immer prikkelende noten van Prokofjev.

Aangenaam Klassiek 2016

INTERVIEW

Peter en de Wolf in Hollywood: Prokofjev Plus

Peter en de Wolf in Hollywood is een soort Prokofjev Plus. Aan het bekende verhaal gaat een modern sprookje vooraf over een wees die bij zijn hippe grootvader in Amerika terecht komt, een swingend opstapje voor de internetgeneratie. Voor de Nederlandse versie trad Paul Haenen als verteller in de voetsporen van de rocklegende Alice Cooper, die de oorspronkelijke Engelse versie voor zijn rekening nam.

‘’s Avonds laat kwam Peter uit het verre Rusland aan op het vliegveld van Los Angeles. Het was de eerste keer dat hij van huis was. Hij ging bij zijn grootvader wonen, die lang geleden naar Amerika was verhuisd.’ Terwijl de eerste noten van het Voorspel uit Wagners Lohengrin klinken, gespeeld door het Nationaal Jeugdorkest van Duitsland, is de toon gezet. Peters opa blijkt een oude hippie die als tuinman werkte voor een ooit beroemde filmster. Flarden uit Peter en de Wolf van Prokofjev komen langs, maar het inleidende verhaal bevat een veelheid aan flarden van bekende klassieke muziek. Uiteindelijk gaat het allemaal om een uit de dierentuin ontsnapte wolf.

“Een ontzettend mooi project”, zegt Paul Haenen direct. “Ik heb twee jaar geleden met het VU-Orkest al eens live een uitvoering van Peter en de Wolf mogen doen, en ik vind het geweldig dat kinderen na twintig minuten nog steeds vol spanning luisteren. Het is eigenlijk uniek dat kinderen daarvan houden; in feite is Peter en de Wolf een voorbereiding op de opera.” Haenen roemt aan deze uitgave van Peter en de Wolf het feit dat kinderen weer op een andere manier meegesleept worden. De prequel die het Amerikaanse productiebedrijf Giants are Small bedacht om Peter en de Wolf naar deze tijd te trekken, komt direct binnen en gaat uiteindelijk naadloos over in de traditionele versie. “Bovendien komt er een app beschikbaar die de karakters, de beelden en de muziek nog levendiger maakt, dat geeft een extra dimensie. Toen we veertig jaar geleden met Sesamstraat begonnen, kwamen er opeens poppen die echt leuk waren, dit past meer in het straatje van de huidige jeugd.”

Al blijft ook Sesamstraat, waarin Haenen van het begin af aan de karakteristieke stem van Bert vertolkt, nog altijd een succes. “Misschien is dat wel de reden dat men mij als verteller gevraagd heeft”, zegt Haenen bescheiden. “Vele generaties kennen mijn stem als Bert, als Margreet Dolman of als Dominee Gremdaat. Mensen kennen mij zelfs beter in de vorm van deze karakters dan onder mijn eigen naam en vragen mij vaak wanneer ik nu mijn normale stem opzet, terwijl in alle stemmen facetten van mij zitten. Ik ben altijd heel dicht bij mijzelf gebleven. Maar het is uiteraard niet de bedoeling dat men nu gaat denken dat Bert Peter en de Wolf vertelt.”

Hij kan erom lachen en hij is heel blij met het resultaat. “Het is heel liefdevol gedaan. Het gaat meer om de muziek en het woord dan om de effecten. Hooguit zet ik als het verhaal daarom vraagt even een andere stem op. Dat heb ik van mijn vader geleerd. Hij kon heel goed vertellen en in de loop van het verhaal gebruikte hij verschillende stemmen. Dat vond ik prachtig. En dat gevoel heb ik bij Peter en de Wolf nu ook. Het gaat om de muziek en het verhaal, dat geeft spanning genoeg.”

Bovendien is het nog altijd het ultieme doel om mensen van alle leeftijden een poort te geven naar de klassieke muziek. “Ik kwam met klassieke muziek in aanraking door de radio-uitzendingen van het Concertgebouworkest waar mijn vader op zondagmiddag naar luisterde. We mochten nauwelijks ademhalen. Elk geluid was irritant, vond mijn vader. En als er ook maar één instrument naar zijn idee niet zuiver was, riep hij heel hard: ‘Vals!’ Nee, het was niet de meest soepele manier om met klassieke muziek kennis te maken. Ik was meer van Ella Fitzgerald en andere jazzvocalisten. Pas toen ik The Swingle Singers met hun versie van werken van Bach hoorde, kwam de belangstelling.”

En die was groot genoeg om door het virus bevangen te raken. “Klassieke muziek is een manier om je geestelijk te verschonen in dit hectische leven, maar misschien klink ik nu wel heel dolmanniaans. Toch gaat het mij echt aan het hart dat muziek geen standaardvak is op school. Men zou op scholen veel vaker aandacht moeten besteden aan zaken als ontspannen, terugtrekken, tot jezelf komen. Alles is altijd gericht op prestatie, op cijfers en competitie. Ik vond het vroeger vreselijk op school. Klassieke muziek kan je echt meeslepen en Peter en de Wolf is en blijft een fantastisch begin om er kennis mee te maken.”

Paul Janssen (6-2015)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht