Terug naar het overzicht
cover
Various Palestrina: Missa Papae Marcelli & Motets
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Palestrina: Missa Papae Marcelli & Motets

0028947961314

Componist Various
Titel Palestrina: Missa Papae Marcelli & Motets
Artiest Sistine Chapel Choir
Dirigent Palombella, Massimo
Artikel nr. 479613100289
EAN Code 0028947961314
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2016-10-07
# Titel & Artiest Tijd
1 Kyrie (Missa Papae Marcelli) — SISTINE CHAPEL CHOIR 003:33
2 Gloria (Missa Papae Marcelli) — SISTINE CHAPEL CHOIR 005:22
3 Credo (Missa Papae Marcelli) — SISTINE CHAPEL CHOIR 008:57
4 Sanctus (Missa Papae Marcelli) — SISTINE CHAPEL CHOIR 005:59
5 Agnus Dei (Missa Papae Marcelli) — SISTINE CHAPEL CHOIR 006:12
6 Tu Es Pastor Ovium — SISTINE CHAPEL CHOIR 005:20
7 O Bone Iesu — SISTINE CHAPEL CHOIR 001:37
8 Confitemini Domino — SISTINE CHAPEL CHOIR 002:11
9 Ad Te Levavi Oculos Meos — SISTINE CHAPEL CHOIR 005:01
10 Benedixisti, Domine — SISTINE CHAPEL CHOIR 002:38
11 Veritas Mea Et Misericordia Mea — SISTINE CHAPEL CHOIR 002:32
12 Iubilate Deo — SISTINE CHAPEL CHOIR 005:20
13 Confirma Hoc, Deus — SISTINE CHAPEL CHOIR 002:26
14 Ave Maria — SISTINE CHAPEL CHOIR 003:21

In 2015 bracht Deutsche Grammophon voor het eerst in de historie een opname uit die gemaakt was in de Sixtijnse Kapel. Vastgelegd werd het koor van deze kapel – misschien wel het oudste ter wereld. Men had zelfs offi cieel toestemming van Paus Franciscus om de opname te maken, mits alle opbrengsten naar een goed doel gingen. Met de tweede, geheel aan Palestrina gewijde cd is het niet anders. En aangezien het koor lange tijd onder leiding van de beste Palestrinavertolker ooit stond, mag deze plaat in geen enkel huishouden ontbreken.

Aangenaam Klassiek 2016

SPECIAL

Palestrina in de Sixtijnse Kapel
Het Koor van de Sixtijnse kapel brengt de Missa Papae Marcelli van Giovanni Pierluigi da Palestrina terug naar de plek waar de compositie ontstond: de Sixtijnse kapel. Het koor maakte een nieuwe opname van Palestrina’s beroemdste mis.

Het Koor van de Sixtijnse kapel is wereldberoemd, maar vreemd genoeg krijgen we maar zelden de kans om de zangers te horen. Er waren wat plaatopnamen, waaronder de bekende registratie uit 1904 waarop ook de allerlaatste castraat te horen is, maar die opnamen geven toch geen goede indruk van hoe het koor nu klinkt. Vorig jaar verscheen de cd Cantate Domino en hierop hoorden we dat het koor nu beduidend strakker zingt dan op de oude opnamen. Dat er de laatste decennia zoveel onderzoek is gedaan naar de uitvoeringspraktijk van muziek uit de renaissance is aan dit gezelschap niet voorbijgegaan. Daarbij hebben de zangers ook nog eens de authentiekst denkbare opnamelocatie tot hun beschikking: de Sixtijnse kapel zelf! Om daar, zoals op deze nieuwe cd, Palestrina’s Missa Papae Marcelli en diverse motetten te horen is heel bijzonder.

Het koor moet Palestrina’s mis in de loop der eeuwen duizenden keren hebben gezongen. De mis werd door de clerus gezien als een blauwdruk van hoe de kerkmuziek moest zijn. Het Concilie van Trente wilde nieuwe richtlijnen opstellen over het gebruik van de polyfonie in de liturgie, en Palestrina’s stuk werd hiervoor als richtsnoer gebruikt. Het werk werd gecomponeerd voor de Sixtijnse kapel en is daar meer dan vier eeuwen lang gezongen. Hoe dat anno 2016 klinkt? Het koor bestaat uit jongens en mannen, maar is wat klank betreft niet te vergelijken met bijvoorbeeld Engelse kathedraalkoren. De klank is scherper en krachtiger. Daar vraagt de ruime akoestiek van de Sixtijnse kapel ook om en de jongens worden daar dus in getraind.

In het cd-boekje wordt gememoreerd dat het koor de ontwikkelingen binnen de uitvoeringspraktijk van oude muziek aanvankelijk aan zich voorbij liet gaan. Er werd gedurende de eerste decennia van de twintigste eeuw gezongen op een manier die we nu romantisch of ouderwets zouden noemen. Dat is te horen op een plaatopname uit de jaren vijftig van, eveneens, Palestrina’s Missa. De nieuwe cd-opname klinkt heel anders, hoewel de klank nog steeds kenmerkend is en afwijkt van wat we in Palestrina’s muziek tegenwoordig meestal horen. Een specialistenensemble à la The Tallis Scholars is dit koor niet en deze uitvoering klinkt dan ook totaal anders. De zesstemmige mis is opgenomen met het koor recht voor het altaar, maar het vierstemmige Ave Maria, klinkt vanaf de koorgalerij en dat geeft een geweldig akoestisch verschil. Deze cd geeft een prachtige akoestische indruk van de Sixtijnse kapel, en het koor laat de muziek van Palestrina er heel authentiek klinken.

Marcel Bijlo (KZ 6-2016)

  • Pagina 37+38 boven Sistine Chapel Choir da Palestrina
  • cover
Terug naar het overzicht