17 1. Adagio — NEVERMIND 002:34
18 2. Allegro — NEVERMIND 001:55
19 3. Aria 1 - Aria 2 — NEVERMIND 005:11
20 4. Vivement — NEVERMIND 002:35
21 (keine Angaben) — (keine Angaben) 003:58

Aanbevolen door...

Wie uitgeluisterd is op barokmuziek nodig ik van harte uit om uit de stoel op te veren en naar de winkel te gaan voor de nieuwe cd van het kwartet Nevermind. De groep bestaat uit vier jonge musici waarvan we Jean Rondeau inmiddels al kennen van zijn solo klavecimbel opnames. Het programma van deze cd omvat muziek van Jean-Baptiste Quentin (1690-1750?) en Louis-Gabriel Guillemann (1705-1770).
Twee relatief onbekende componisten die in dit geval staan voor prachtige werken voor fluit, viool, viola de gamba en klavecimbel. Nevermind speelt virtuoos en expressief. Ik heb natuurlijk speciaal op hun samenspel gelet in verband met de titel van de cd: “Conversations’’. Ik kan niet anders concluderen dat deze muzikale‘’gesprekken’’ van hoog niveau zijn en boeien van het begin tot het eind. Een genot om als luisteraar stilzwijgend aan te mogen sluiten.

Broekmans & van Poppel, Amsterdam
Hugo de Groot, verkoper (4-2016)

Een barokensemble dat verwarring wil stichten: geen zin in het zoveelste Ars Antiqua of Musica da Camera? Dan maar een rare naam, hebben deze vier jonge Fransen gedacht. NEVERMIND, in hoofdletters dus. Maar ‘never mind’ betekent zoiets als ‘het doet er niet toe’, en dat dan in kapitalen gespeld. Dan val je op als ensemble, nog voordat iemand een noot gehoord heeft. Maar NEVERMIND valt pas echt op zodra de musici gaan spelen! Een paar maanden geleden trad dit ensemble – fluit, viool, gamba en klavecimbel – in Nederland op met werk van Bach en Telemann, maar voor hun debuut-cd kozen de spelers voor muziek van componisten die nagenoeg niemand kent. Dat is lef hebben. Louis Guillemain en Jean Baptiste Quentin moeten we plaatsen ergens tussen Lully en Rameau, en ondanks het feit dat wij ze nu niet kennen waren ze in hun eigen tijd beroemd om hun kamermuziek en hun vioolspel. NEVERMIND maakte een heerlijke en rijk gevulde cd met concerten en sonates van deze twee onbekende meesters. Muziek die boordevol zit met originele ideeën, hier en daar hoor je ook Telemann doorklinken, en die door NEVERMIND met veel zwier wordt gespeeld. Plezier in het muziek maken op topniveau is dit. Iedere onbekende barokcomponist zou zich zulke pleitbezorgers wensen.

Marcel Bijlo (3-2016)