Terug naar het overzicht
cover
Brahms, J. Brahms Symphonies no. 2 & 4 - Herreweghe
€ 14,99 € 24,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Brahms, J.

Brahms Symphonies no. 2 & 4 - Herreweghe

8718456066021

Componist Brahms, J.
Titel Brahms Symphonies no. 2 & 4 - Herreweghe
Artiest Orchestre des Champs-Élysées
Dirigent Herreweghe, Philippe
Artikel nr. 0172798VKZ
EAN Code 8718456066021
Aantal CD's 1
Label VKZ 2001 VKZ 2001
Releasedatum 2017-03-21

Brahms op zijn best

De Belgische dirigent Philippe Herreweghe wordt in mei zeventig jaar. Hoewel hij nog lang niet op zijn lauweren gaat rusten, heeft hij de muziekwereld in al die jaren een behoorlijke schat nagelaten. Zijn streven om elk werk uit te voeren op het instrumentarium dat de componist in kwestie tot zijn beschikking had, heeft geleid tot een unieke aanpak van een repertoire dat zich uitstrekt van de muziek van Bach tot werken uit de vroege twintigste eeuw, en tot een groot aantal bijzondere cd’s. Ook de wijze waarop Herreweghe de Vierde symfonie van Brahms aanpakt laat de componist klinken zoals hij nog niet eerder klonk. Licht, klassiek haast, en ondertussen zangerig als een Duitse volksbard die zijn melodieën laat stromen op het ritme van de immense groene bossen. Ook de fameuze Alt Rhapsodie en het Schicksalslied tonen het inzicht van een dirigent die de wijsheid van jaren meeneemt en het enthousiasme van de jeugd nog steeds in zijn genen heeft. Brahms op zijn best. Een mooi monument om een zeventigste verjaardag mee te markeren en u als luisteraar te trakteren op een strelende omhelzing van Brahms.

(KZ 2-2017)

INTERVIEW

Motor achter de historische uitvoeringspraktijk
Philippe Herreweghe wordt in mei 70 jaar jong. Een mooie gelegenheid om even terug te kijken en vooruit te blikken. “Ik wil nog een aantal meesterwerken op cd zetten zoals ik ze hoor.”

“Als ik terugblik op het leven ben ik erg blij dat ik mag doen wat ik doe. Het is meer dan een beroep.” Philippe Herreweghe zegt het met zijn kenmerkende bescheidenheid. Hoewel hij een van de belangrijkste motoren is achter de historische uitvoeringspraktijk zal hij daar, ondanks vrij uitgesproken meningen, nooit prat op gaan. “Mijn idee was ooit om de psychiatrie in te gaan en als amateur mijn roeping van koordirigent uit te oefenen en veel Bach uit te voeren.”

Herreweghe begon al jong met de muziek en kreeg zijn basisopleiding piano aan het conservatorium. Op de middelbare school tuimelde hij in de oude muziek door een jezuïetenpater die hem de geheimen van een koordirigent bijbracht. Het was een amateurkoor, maar het zaadje was gelegd en tijdens zijn studie richtte Herreweghe Collegium Vocale Gent op. Met alle gevolgen van dien.

“Dat was bedoeld als een amateurkoor”, zegt hij lachend. “En toen kwam Gustav Leonhardt, die in de klank van het koor precies vond wat hij zocht voor de opname van de Bachcantates. Ik was overdag assistent in opleiding in het ziekenhuis en ’s avonds dirigeerde ik. Al snel raakte ik ontgoocheld in de psychiatrie en ben ik mij alleen met de muziek bezig gaan houden. Daar heb ik nooit spijt van gehad.” Hij richtte zich op zijn grote liefde: de oude muziek. “Maar toen ik een jaar of veertig was en alle goede oude muziek wel een keer had uitgevoerd, had ik geen zin om mijn tijd te verliezen aan slechte barokcomponisten. De barok is voor mij, op het werk van Bach na, de armste periode uit de muziekgeschiedenis: er is zoveel slechte gebruiksmuziek geschreven. De renaissance, de romantiek en de twintigste eeuw bieden veel betere muziek. Daardoor ben ik steeds opgeschoven in de tijd.”

En richtte hij waar nodig en gewenst nieuwe ensembles op. Zo ontstond La Chapelle Royale om de muziek van de Franse gouden eeuw zo adequaat mogelijk uit te voeren, en richtte hij in 1991 het Orchestre des Champs-Élysées op om het romantische repertoire op historische instrumenten te spelen. Hij is blij dat hij die ensembles heeft mogen oprichten en groot heeft kunnen maken. Maar of hij nu Gesualdo of Bruckner speelt, de insteek is altijd dezelfde: muziek uitvoeren op het instrumentarium dat overeenkomt met wat de componist tot zijn beschikking had. “Ik ben daarin overigens niet dogmatisch, ik hoor veel liever Bachs Wohltemperierte Klavier door Pollini op een vleugel gespeeld dan door een middelmatige klavecinist. Ik ga niet claimen dat iets zo geklonken heeft zoals ik het uitvoer, ik probeer alleen zo dicht mogelijk bij het instrumentarium van de componist in kwestie te komen. Dat is mijn passie. Ik denk dat dat belangrijk is en ik vind het daarom ook niet terecht dat bijvoorbeeld in Frankrijk middelmatige conventionele symfonieorkesten veel meer subsidie krijgen dan het Orchestre des Champs-Élysées en Les Arts Florissants. Er is behoefte aan nieuwe leermeesters, nieuwe voortrekkers. Harnoncourt wilde destijds geen romantische muziek spelen op historische instrumenten omdat te weinig mensen daar goed in waren. Tegenwoordig is dat anders, en als ik dertig was geweest had ik er vast iets aan gedaan. Nu heb ik andere prioriteiten, zoals het voortbestaan van het Orchestre des Champs-Élysées waarmee ik alle Mahlers op historische instrumenten nog op de plaat wil zetten.”

Om zijn gang te kunnen gaan op discografisch gebied heeft Herreweghe al sinds 2011 het eigen label Phi, uitgebracht door Outhere Music, waarop de volle bandbreedte van zijn repertoire, van Gesualdo tot Stravinsky, terug te vinden is en waar nog vele wensen van de dirigent, zoals nu de opname van de Vierde symfonie van Brahms, zullen verschijnen. “Ik heb nog een droom om diverse negentiende- eeuwse oratoria op te nemen. Die worden zo vaak kapot gezongen. Mijn gestiek is persoonlijk en niet de beste die er is, maar ik kan met koor en orkest werken en die beide apparaten bijeenbrengen. Dus ik wil nog een aantal meesterwerken op de cd zetten zoals ik ze hoor. Beethoven, Szymanowski, Bruckner… er is werk genoeg. Ik word nu zeventig en dat is best beangstigend. Als ik er vanuit ga dat ik nog zo’n vijftien jaar in goede gezondheid heb te gaan en dat uitzet in seizoenen en de nieuwe projecten die ik nog wil doen, heb ik echt geen tijd te verliezen.”

Paul Janssen (2-2017)

Philippe Herreweghe & Collegium Vocale Gent
Datum: 30 april 2017
Locatie: Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
Voor meer informatie zie muziekgebouw.nl

Datum: 14 mei 2017
Locatie: Concertgebouw, Amsterdam
Voor meer informatie zie concertgebouw.nl

  • LPH025 cover
Terug naar het overzicht