Terug naar het overzicht
cover
Various Aangenaam Klassiek 2016
€ 9,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Aangenaam Klassiek 2016

0724320160021

Componist Various
Titel Aangenaam Klassiek 2016
Artiest Various / Geschreven door Paul Witteman
Dirigent Various
Artikel nr. 2016002STEP
EAN Code 0724320160021
Aantal CD's 2
Label STEP
Releasedatum 2016-09-29

De ingesloten cadeaukaart t.w.v. € 5,= is niet meer te verzilveren.
Deze actie is afgelopen.
De cadeaukaart was inwisselbaar tot 31 januari 2017.


COVERINTERVIEW
Paul Witteman ambassadeur Aangenaam Klassiek

Paul Witteman, dit najaar ambassadeur van de campagne Aangenaam Klassiek, is optimistisch over de toekomst van de klassieke muziek. Hij zet zich graag in om een nieuw publiek te bereiken. “Ik word door veel muziek geraakt en breng dat graag over op de luisteraar.”

De journalist, presentator en programmamaker benadrukt dat de doelgroep erg breed is: “Ik las in een enquête van Aangenaam Klassiek dat liefst 25% van de Nederlandse bevolking weleens naar klassieke muziek luistert. Daar sloeg ik eerst van achterover, want als je naar het Concertgebouw gaat en door de zaal kijkt, zie je vooral wat oudere mensen, en bovendien vaak dezelfden. Maar ik realiseerde me later dat zo’n 2,5 miljoen mensen op televisie naar een optreden van André Rieu kijken, of naar een kerstconcert van Wibi Soerjadi. Die moeten ook tot deze categorie worden gerekend. Als je dat tot je laat doordringen, weet je dat er een heel terrein openligt voor mensen met een missie. Dat veld betreed ik graag.” Wittemans missie op het gebied van de klassieke muziek vertoont overeenkomsten met zijn werk als politiek journalist. In beide gevallen gaat het volgens hem om het versimpelen van moeilijke dingen. “Een heleboel mensen kennen mij uit mijn andere, niet-muziekgebonden werk, en een deel daarvan heeft dat als plezierig ervaren. Die groep is misschien ook wel nieuwsgierig naar wat we in de muziek verrichten. Die nemen aan dat ik doe wat ik altijd met de actualiteit doe en dat ik dus muziek toegankelijk maak.” Uit de veertig tracks op de dubbel-cd van Aangenaam Klassiek 2016 koos Paul Witteman diverse composities die hem bijzonder raken. Hij schreef hierover ‘muzikale momenten’, ofwel persoonlijke beschouwingen waarin hij achtergrondinformatie met zijn eigen luisterervaring verweefde. Het zijn nadrukkelijk verhalen en geen recensies, zegt de auteur. “Ik houd van klassieke muziek, maar ik ben geen musicoloog. Tussen twee uitvoeringen van hetzelfde werk hoor ik vaak het verschil niet. Daarom ben ik ongeschikt voor het radioprogramma Diskotabel.” De enige uitvoerende over wie Witteman in zijn boekje uitweidt, is Remy van Kesteren. Dat komt doordat de jonge harpist zijn eigen muziek componeert en daarbij de grenzen van de klassieke muziek oprekt. Niet toevallig was Van Kesteren al drie keer te gast bij Podium Witteman, het televisieprogramma over klassieke muziek dat Paul Witteman samen met zijn kompanen Mike Boddé en Floris Kortie maakt.

“Er zijn veel goede jonge musici in Nederland die hun weg naar het concertpodium vinden”, zegt Paul Witteman. “Ik geniet van de frisse manier waarop ze muziek benaderen die vaak een paar honderd jaar oud is. De hoge kwaliteit verbaast me steeds weer. Kijk naar al het talent dat uit de conservatoria komt en bijvoorbeeld op het Prinses Christina Concours speelt! Wij mogen daar heel tevreden over zijn. En toch heerst er in Nederland een soort neiging om somber te zijn over de toekomst van de klassieke muziek. Dat geklaag is volgens mij niet terecht.”
“Ik vind wel dat de politiek meer belangstelling voor het muziekonderwijs moet tonen. Gelukkig heeft het leerorkest een behoorlijke steun in de rug gekregen dankzij koningin Máxima. Dat is een fantastisch initiatief omdat kinderen daar letterlijk spelenderwijs in aanraking komen met een muziekinstrument en plotseling beseffen dat ook zij muziek kunnen maken.” Zelf kreeg Paul Witteman de muziek met de paplepel ingegoten. Hij komt uit een muzikale familie en speelt piano (“slechts tot drie kruisen en drie mollen”). Dat is mooi meegenomen, maar volgens hem geen voorwaarde om later van klassieke muziek te kunnen genieten. “Muziekonderwijs moet álle kinderen in staat stellen om te leren luisteren en spelen. Naar mijn mening moet er op de lagere school eerst goede zangles voor iedereen komen. Vervolgens zouden middelbare scholieren verplicht muziekles moeten krijgen. Daarvoor zijn enthousiaste muziekleraren nodig, die wat mij betreft op conservatoria opgeleid moeten worden.”

Thuis zet Witteman de cd op die overeenkomt met zijn humeur van het moment. Hij kan bijvoorbeeld Brahms kiezen als hij de waan van de dag achter zich wil laten, of Pärt als hij zit te mijmeren. Eén componist draait hij – en speelt hij – elke dag: Bach. Omdat Bach de grootste is: “Ik geloof niet in God, wel in Bach.”
Er komt heel wat los als hij thuis naar muziek luistert. In een interview met Vrij Nederland zei hij dat muziek hem helpt in zijn eentje emoties op te roepen en te beleven, en dat hij daardoor tot de kern van zijn gevoelsleven kan komen. Gaat het er heftig aan toe? Barst hij soms in tranen uit? “Nou, ik kom uit een vrij cynische familie”, grijnst hij.

Als frequente concertbezoeker weet Witteman hoe de sfeer in de zaal een verschil kan maken in de beleving. Hij is kind aan huis in het Amsterdamse Concertgebouw, luistert graag naar Bachcantates in een kerk van zijn woonplaats Haarlem, maar vindt tegelijkertijd dat alternatieve concertlocaties waardevol kunnen zijn voor nieuwe generaties luisteraars.
“Alles wat bijdraagt aan de verspreiding van dit cultuurgoed is welkom. Zelfs festivals in de openlucht, al fladdert de klank dan te veel weg, naar mijn smaak. Ik vind het altijd fijn wanneer men de plechtstatigheid uit een concert haalt. Er zijn verschillende manieren om dat te bereiken: door voor te lezen bijvoorbeeld, zoals bij de serie Scherpdenkers in het Concertgebouw, maar ook door met het publiek een symfonie door te nemen zoals dirigent Jules van Hessen dat doet.”

Wittemans familiebanden brachten hem vroeg in contact met de Nederlandse klassieke muziek. Toen hij een tiener was, kwamen zijn wat oudere volle neven Louis en Jurriaan Andriessen geregeld over de vloer. Als ambassadeur van Aangenaam Klassiek is hij dan ook bijzonder in zijn sas met de aandacht voor de twintigste-eeuwse componist Jan van Gilse in de nieuwe promotiecampagne.

“Ik blijf Louis Andriessen beschouwen als de grootste Nederlandse componist sinds Sweelinck, maar er is in Nederland geweldige muziek geschreven tussen de twee wereldoorlogen. Van Gilse is daar een goed voorbeeld van, net als Voormolen, Strategier of mijn oom Hendrik Andriessen. Gelukkig wordt Van Gilse de laatste jaren vaker gespeeld, mede dankzij de inspanningen van dirigent Markus Stenz. Ik vind het goed dat de actie Aangenaam Klassiek op Van Gilse de schijnwerpers richt.”

Michel Khalifa (KZ 5-2016)

  • cover

Tracklist CD 1

 

01 G.P. Telemann 3:22
Concerto in D,
TWV 51:D2: IV. Vivace
Florilegium

02 P.I. Tsjaikovski 7:14
Violin Concerto in D, op. 35: II.
Canzonetta (Andante)
Lisa Batiashvili / Staatskapelle
Berlin / Daniel Barenboim

03 J.S. Bach 1:16
Cantata BWV 212, Peasant
Cantata: XXIV. Wir gehn
nun, wo der Dudelsack
Bach Collegium Japan /
Masaaki Suzuki

04 W.A. Mozart 6:08
Piano Concerto 12 in A, KV
414: III. Rondeau. Allegretto
Kristian Bezuidenhout /
Freiburger Barockorchester /
Gottfried von der Goltz

05 M.A. Charpentier 4:37
Pastorale sur la naissance de
N.S. Jésus-Christ, H.483: Que
nos soupirs + Il est temps…
Ensemble Correspondances /
Sébastien Daucé

06 F. Kreisler 3:42
Liebesfreud
Daniel Röhn & Paul Rivinius

07 C. de Morales 7:30
Lamentatio: Nun
Utopia

08 G.P. Telemann 1:55
Fantasia for Violin 1 in
B-fl at, TWV 4014: I. Largo
Fabio Biondi

09 J .van Gilse 4:10
Eine Lebensmesse: II. Ich
kenne keinen, der mich will
leben sehen. Sehr Langsam
(fragment)
Radio Filharmonisch Orkest /
Groot Omroepkoor /Nationaal
Jeugdkoor /Markus Stenz

10 J.S. Bach 3:32
Cantata BWV 73: IV. Bass
Aria. Herr, wie du willt
Collegium Vocale Gent /
Philippe Herreweghe

11 G. Fauré 5:37
Pavane, op. 50
Louis Lortie

12 L. Dalla 5:41
Caruso
Jonas Kaufmann / Orchestra
del Teatro Massimo de
Palermo / Asher Fisch

13 W.A. Mozart 6:25
Oboe Concerto in C, KV
314: III. Rondo allegretto
Frank de Bruine / Orchestra
of the Eighteenth Century /
Kenneth Montgomery

14 A. Vivaldi 2:11
Laudate pueri in c,
RV 600: I. Allegro
Johannette Zomer &
Tulipa Consort

15 J.S. Bach 2:52
The Art of Fugue, BWV
1080: I. Contrapunctus 1
Rachel Podger & Brecon
Baroque

16 A. Pärt 4:27
Da Pacem Domine
Latvian Radio Choir /
Sigvards Klava

17 R. Schumann 2:40
5 Stücke im Volkston, op.
102: V. Stark und markiert
Martin Fröst / Royal
Stockholm Philharmonic
Orchestra

18 M. de Falla 2:34
Seven Spanish Folksongs:
V. Nana
Remy van Kesteren

Tracklist CD 2

01 H. Purcell 2:52
Timon of Athens, Z. 632/13:
Curtain Tune on a Ground
Christina Pluhar &
L’Arpeggiata

02 S. Rachmaninov 3:11
Romance op. 4 no. 3 (In the
silence of the secret night)
Harriet Krijgh & Magda
Amara

03 J. Haydn 2:57
Symphony 22 in E-fl at,
Hob. I:7: IV. Finale: Presto
Il Giardino Armonico /
Giovanni Antonini

04 A. Pärt 3:06
Alleluia – Tropus
(for mixed choir a cappella)
Vox Clamantis

05 A. Marcello 3:17
Concerto in d: II. Adagio
Xenia Löffl er / Akademie
für Alte Musik / Georg
Kallweit

06 G. Gershwin 3:42
Oh Lady, Be Good! (Artie
Shaw’s Symphony of Swing)
The John Wilson Orchestra

07 A. Bruckner 6:59
Symphonie Nr. 3
d-Moll: II. Adagio (fragment)
Staatskapelle Dresden /
Yannick Nézet-Séguin

08 F. Liszt 4:17
Two Concert Etudes,
S.145: I. Waldesrauschen
Daniil Trifonov

09 L. van Beethoven 8:27
Konzert D-Dur op. 61 für
Violine und Orchester: II.
Larghetto
Frank Peter Zimmermann /
Staatskapelle Dresden /
Bernard Haitink

10 Anoniem 3:51
Chanson et Danse ‘Siretsi
yares Taran-Noubar noubar’
Hespèrion XXI / Jordi
Savall

11 G.P. da Palestrina 3:36
Missa Papae Marcelli: I. Kyrie
Sistine Chapel Choir /
Massimo Palombella

12 A. Copland 4:23
(arrangement: V. Mendoza)
Story of our Town
Lang Lang

13 F. Bridge 2:23
Three Songs: Music When
Soft Voices Die
Christianne Stotijn

14 E. Schulhoff 3:11
String Quartet 1: III. Allegro
giocoso alla Slovacca
Alma Quartet

15 A. Vivaldi 2:31
Bassoon Concerto in B-flat,
RV 501, La Notte: III. II
Sonno, Andante molto
Gustavo Nuñez / Academy
of St Martin in the Fields /
Tomo Keller

16 J. des Prez 4:00
Missa Une mousse de
Biscaye: Credo: Et iterum
venturus est
Tallis Scholars / Peter Phillips

17 L. Andriessen 6:34
De Tijd (fragment)
Asko Ensemble, Schönberg
Ensemble / Reinbert de
Leeuw

18 Anoniem 2:36 (tekst: G. Komrij)
Lied van de Hebzucht
Camerata Trajectina
& La Caccia

Terug naar het overzicht