Chailly, Riccardo

2007-03-30 14:24:12

In deze tijden waarin de authentieke uitvoeringspraktijk hoogtij viert, lijkt de release van twee Schumann-symfonieën in een bewerking van Mahler roeien tegen de stroom in. We willen tegenwoordig tenslotte de stem van de componist horen, niet de visie van latere generaties. Maar de nieuwe opname van Riccardo Chailly met het Gewandhausorchester laat horen dat het tegen de stroom in roeien in sommige gevallen helemaal geen gek idee is. In de Mahlerbewerkingen klinkt Schumann namelijk fris en transparant, alsof de boel flink is afgestoft. Mahlers wijzigingen zijn niet bijzonder ingrijpend, maar wel erg effectief. Soms is de orkestratie iets uitgedund, meestal betreft het alleen dynamische wijzigingen. Het klinkende resultaat voedt in ieder geval de gedachte dat Schumanns slechte naam op het gebied van orkestratie toch wel een beetje verdiend is. Riccardo Chailly en het Gewandhausorchester laten zich van hun beste kant zien. Het voortreffelijke orkest, met zijn warme klank en vlekkeloze spel, is werkelijk een genot om naar te luisteren. Chailly’s voortvarende aanpak werkt heel goed, al zou je soms willen dat hij de teugels wat liet vieren, met name op momenten waarin de subtielere orkestratie van Mahler zo’n mooie, onbestemde sfeer neerzet. Maar op de meeste momenten slaat Chailly de spijker op de kop. In de beginmaten van de finale van de Vierde symfonie bijvoorbeeld. Die klinken stemmig, atmosferisch en buitengewoon spannend.

Jeroen Smits

Robert Schumann
Symfonieën nrs. 2 en 4 (bew. Gustav Mahler),
Genoveva Ouverture
Gewandhausorchester o.l.v. Riccardo Chailly
Decca 00289 4758352

http://www.deccaclassics.com/artists/chailly

Relevante recensies